Telecombedrijf KPN is in het slotkwartaal van 2022 opnieuw gegroeid waardoor de jaaromzet voor het eerst in jaren wat is toegenomen. Toch heeft KPN vooral bij die glasvezeltak veel last van concurrentie, van onder meer T-Mobile en VodafoneZiggo. Het aantal glasvezelklanten groeide in het voorbije kwartaal, maar per saldo verdwenen er klanten bij het breedbandonderdeel, waar ook breedbandinternet via koperkabels onder valt.
De uitrol van glasvezel gaat intussen gestaag door. Afgelopen jaar werden 348.000 huishoudens toegevoegd aan het gebied dat glasvezel van KPN kan afnemen. Als het samenwerkingsverband Glaspoort wordt meegeteld gaat het zelfs om 544.000 huishoudens en daarmee is bijna de helft van Nederland gedekt door KPN en Glaspoort.
De jaaromzet kwam uit op 5,3 miljard euro, 1,4 procent hoger dan een jaar eerder. Zo stegen de opbrengsten voor het derde kwartaal op rij bij de zakelijke tak, maar ook bij glasvezel en mobiele abonnementen voor consumenten werd meer afgezet. Ook hogere prijzen voor zijn producten droegen daar aan bij. Toch zegt het bedrijf die stijging beperkt te hebben gehouden en een deel van de gestegen kosten op andere manieren te hebben opgevangen.
Onder de streep bleef een winst van 766 miljoen euro van over. Dat is een forse daling ten opzichte van 2021 toen er nog een winst van haast 1,3 miljard euro de boeken in ging. In dat jaar verkocht KPN een deel van zijn glasvezelprojecten aan Glaspoort, wat een eenmalige extra bate opleverde. Zonder die meevaller was de winst vorig jaar 101 miljoen euro hoger dan een jaar eerder.
KPN verwacht ook dit jaar weer verder te groeien. Het bedrijf kan de gestegen kosten van bijvoorbeeld energie en personeel doorberekenen in zijn producten. Maar ook op de kosten blijft het bedrijf letten. Zo krimpt het personeelsbestand al langer door natuurlijk verloop. Met efficiënter werken vangt KPN dat op. Ook het energieverbruik gaat al langer omlaag en ook dit jaar denkt KPN weer 4 à 5 procent minder energie te kunnen verbruiken.
Topman Joost Farwerck denkt daarom dat zijn bedrijf genoeg maatregelen heeft genomen om weerwerk te bieden aan "een uitdagend macro-economisch klimaat". KPN verhoogt daarom het dividend en gaat voor 300 miljoen euro eigen aandelen inkopen.