KPN heeft in het derde kwartaal een hogere winst geboekt op een gekrompen omzet. Het telecombedrijf had onder andere te kampen met concurrentiedruk bij mobiele telefonie, maar groeide op het vlak van gebundelde dienstverlening aan particulieren en bedrijven. Ook kostenbesparingen betaalden zich uit.
De totale opbrengsten liepen met 1,8 procent terug tot een kleine 1,4 miljard euro. KPN, dat al een poos bezig is zijn structuur te vereenvoudigen en merken bijeen te voegen, wist daarbij 37 miljoen euro te besparen op operationele kosten. Het aangepaste bedrijfsresultaat (ebitda) dikte met bijna 3 procent aan tot 599 miljoen euro.
Onder de streep resteerde 314 miljoen euro, tegenover een nettowinst van 94 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Dat dit resultaat ruim verdrievoudigde, is voornamelijk te danken aan de recente verkoop van een onderdeel voor datacenters en het vrijkomen van voorzieningen. Zonder deze incidentele baten, zou de winst met 32 procent zijn gestegen.