KPN vergroot aantal mobiele klanten

31 jan 2022, 8:16 Zakelijk
kpn vergroot aantal mobiele klanten
KPN heeft de afgelopen periode meer klanten binnengehaald voor zijn mobiele diensten. Dat lukte het telecombedrijf voor het derde kwartaal op rij. Ook het aantal zakelijke klanten dat gebruikmaakt van telefonie en internet van KPN groeide.
Het succes in die voor KPN belangrijke markten is vooral te danken aan abonnementen voor ongelimiteerd dataverbruik. Klanten zijn na de lockdowns om coronabesmettingen te voorkomen gewend geraakt aan videobellen en andere dataslurpende activiteiten. Het bedrijf probeert ook nieuwe klanten binnen te halen door hen middels een deal met streamingdienst Viaplay gratis Formule 1 aan te bieden. Eerder zette rivaal VodafoneZiggo sterk in op racefans, door abonnees die wedstrijden gratis te laten kijken via Ziggo.
De opbrengsten van KPN dikten in het vierde kwartaal met 0,3 procent aan tot 1,4 miljard euro. Er ging wel 10 procent minder winst in de boeken dan een jaar geleden. Dat komt volgens KPN vooral doordat het meer inkomstenbelastingen moest betalen. De kosten van KPN zijn ook wat gestegen. Het bedrijf moest namelijk meer geld uitgeven om klanten te werven en te behouden. Onder de streep hield KPN 157 miljoen euro over.
Daarmee was de winst hoger dan analisten in doorsnee hadden verwacht. Topman Joost Farwerck spreekt daarnaast van een "sterke financiële positie". Dat stelt KPN volgens hem in staat om het rendement voor aandeelhouders aanzienlijk te vergroten, waarmee hij onder meer doelt op de groei van het dividend. Ook heeft de onderneming aangekondigd voor 300 miljoen euro aan eigen aandelen in te gaan kopen.
KPN verdiende in 2021 nog steeds minder geld met roaming dan voor de coronapandemie. Dat is de vergoeding voor het gebruik van het netwerk als buitenlanders in Nederland mobiel internetten. Volgens financieel topman Chris Figee werd tot 40 procent minder winst gemaakt met roaming. "Het is nog maar de vraag of dit snel zal terugkeren", aldus Figee.
Over heel 2021 boekte KPN een omzet van ruim 4,8 miljard euro, ruim 1 procent minder dan een jaar eerder. De winst verdubbelde naar 1,3 miljard euro, voornamelijk door een boekwinst vanwege glasvezelsamenwerking Glaspoort met pensioenuitvoerder APG.
KPN zet de laatste tijd in op glasvezel. Het bedrijf wil het tegen 2026 zo'n 80 procent van Nederland van glasvezel hebben voorzien. De afgelopen periode werden 121.000 huishoudens aangesloten. In heel 2021 ging het om 433.000 woningen, ruim een half miljoen inclusief Glaspoort.