Telecombedrijf KPN heeft in het eerste kwartaal vooral nieuwe mobiele klanten aan zich weten te binden. Zowel meer consumenten als zakelijke klanten sloten een mobiel contract af. Qua breedbandinternet heeft KPN het lastig, onder meer door sterke concurrentie op glasvezelgebied.
Het aantal KPN-klanten met glasvezel nam wel sterk toe, maar dat kwam ook omdat het in meer gebieden beschikbaar kwam. Het totale aantal breedbandklanten daalde juist en ook het aantal huishoudens met zowel een mobiel abonnement als breedbandinternet van KPN nam af. Daarbij stelt KPN-topman Joost Farwerck dat er tijdens het kwartaal verbetering optrad.
"Er werd veel gestunt door concurrenten de laatste maanden", verklaart Farwerck de neergang van het aantal breedbandklanten. "Wij gaan niet mee met die aanbiedingen, dus dan zie je dat een aantal klanten in beweging komt. Maar we verwachten de groei weer op te pakken." Volgens de topbestuurder biedt de hoge kwaliteit van het netwerk van KPN genoeg reden voor klanten om voor zijn bedrijf te kiezen.
Ook zette KPN onlangs een eerste deel van het kopernetwerk uit. Dat is mogelijk omdat er in steeds grotere delen van het land een glasvezelnetwerk ligt. KPN verwacht daardoor kosten te besparen.
Op zakelijk gebied kon KPN daarnaast weer groei laten zien. Dat komt vooral door goede resultaten bij mkb-ondernemingen.
Kosten voor lonen, energie en huren stegen nog wel. Maar KPN heeft die met prijsstijgingen weten op te vangen. De omzet van het telecombedrijf ging dan ook met 1,9 procent omhoog ten opzichte van een jaar eerder, tot 1,3 miljard euro. Daar bleef een nettowinst van 196 miljoen euro van over, wat een toename van haast 10 procent is.