Het Amerikaanse voedingsmiddelenconcern Kraft Heinz heeft in het derde kwartaal van dit jaar opnieuw de lagere verkoopvolumes gecompenseerd met prijsverhogingen. De maker van het populaire ketchupmerk Heinz en de roomkazen van Philadelphia zag daardoor de omzet licht stijgen.
Kraft Heinz schroefde zijn prijzen gemiddeld met 7,1 procent op in het afgelopen kwartaal. Daarmee wist het bedrijf een daling van het aantal verkochte producten van ruim 5 procent op te vangen. De omzet nam met 1 procent toe tot 6,6 miljard dollar. Exclusief de impact van onder meer wisselkoersen en overnames groeide de omzet met 1,7 procent. Dat was minder dan kenners hadden verwacht.
De nettowinst kelderde met 42 procent tot 262 miljoen dollar. Die daling werd echter vooral veroorzaakt door hogere afschrijvingen en belastinglasten in het derde kwartaal van 2023 ten opzichte van een jaar eerder.
Exclusief deze eenmalige posten nam de winst wel toe. Het bedrijf schroefde ook de verwachting voor de aangepaste winst per aandeel voor het hele jaar op. Wel denkt het concern dat de omzetgroei dit jaar rond de 4 procent zal uitkomen. Eerder werd nog gerekend op een groei van tussen de 4 en 6 procent.