Het Duitse autoconcern BMW heeft in het derde kwartaal van dit jaar aanzienlijk meer elektrische auto's verkocht. De fabrikant van luxe auto's zag daardoor de totale omzet met ruim 3 procent stijgen tot 38,5 miljard euro.
De goede resultaten zijn een opsteker voor de Duitse auto-industrie, die last heeft van hogere rentetarieven, een afnemende vraag en aanhoudende inflatie. Concurrenten Volkswagen en Mercedes-Benz moesten onlangs hun winstvooruitzichten terugschroeven.
BMW verkocht het afgelopen kwartaal 621.699 auto's. Dat zijn er een kleine 6 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aandeel verkochte elektrische auto's steeg naar iets meer dan 15 procent, doordat er zo'n 80 procent meer elektrische auto's aan de man werden gebracht.
In China, de belangrijkste markt voor Duitse fabrikanten van luxe auto's, daalt de vraag en neemt de concurrentie van lokale fabrikanten van elektrische auto's steeds meer toe. De verkoop van de duurste BMW-modellen dreigt bovendien in gevaar te komen als Beijing wraak neemt op een onderzoek dat de Europese Unie heeft aangekondigd naar Chinese subsidies voor elektrische auto's.
De winstverwachtingen van BMW voor dit jaar blijven ongewijzigd.