Fastned, uitbater van stations voor het opladen van elektrische auto's, denkt voorzichtig aan het maken van winst. Het bedrijf verwacht dit jaar onderliggend een bedrijfswinst te behalen, waarbij zaken als afschrijvingen, rentebetalingen en andere eenmalige posten niet worden meegeteld. Tegelijkertijd moet Fastned het doel om vierhonderd laadstations te hebben wel wat naar achteren schuiven.
Die vertraging wordt veroorzaakt door langer durende aanbestedingen voor nieuwe stations in verschillende landen. Maar ook de langere wachttijd voor aansluitingen op het overbelaste Nederlandse stroomnet speelt een rol. Eind dit jaar denkt Fastned zeker 304 laadstations te hebben, zestig meer dan aan het einde van vorig jaar. Eind 2024 moeten dat er zeker 350 zijn, waar het bedrijf eerder dacht op dat moment al vierhonderd stations te hebben.
Het aantal laadsessies verdubbelde ten opzichte van het jaar ervoor. Dat komt onder meer omdat er steeds meer elektrische auto's op de weg zijn. De laadpalen van Fastned hadden een benuttingsgraad van 12,8 procent, ten opzichte van 10,2 procent een jaar eerder. Maar dat cijfer wordt weer gedrukt door de continue uitbreiding van het aantal laadpalen. Laadpalen die een jaar geleden ook al in gebruik waren, werden 18 procent van de tijd gebruikt.
Dat alles leidde ook tot een hogere omzet. Die ging met 132 procent omhoog tot 13,3 miljoen euro. Die stijging is groter dan het aantal laadsessies, wat mede veroorzaakt is door een prijsstijging die Fastned vorig jaar doorvoerde vanwege de hogere energieprijzen.