LEGO heeft vorig jaar ruim een kwart meer verkocht aan kleurige bouwblokjes en aanverwante producten. Dat kwam volgens de Deense speelgoedmaker door de coronapandemie, waarin mensen door lockdowns meer thuis waren en meer LEGO kochten, en het uitkomen van nieuwe modellen om te bouwen.
De best verkopende producten van het afgelopen jaar waren onder meer de LEGO City-series, met daarin bijvoorbeeld brandweer- en politievoertuigen. Ook thema-LEGO verkocht goed, zoals dozen van Harry Potter en Star Wars.
LEGO profiteerde van de investeringen in het ontwikkelen van nieuwe producten, zei het bedrijf in een toelichting op de jaarcijfers. Zo ontwikkelde LEGO ook nieuwe producten waaraan ook digitale elementen werden toegevoegd. De verschuiving naar onlineverkopen zette afgelopen jaar eveneens door, aldus het bedrijf.
De omzet steeg in 2021 uiteindelijk met 27 procent naar 53,3 miljard Deense kronen (omgerekend bijna 7,2 miljard euro), een record volgens het bedrijf. De nettowinst kwam uit op 13,3 miljard kronen (omgerekend bijna 1,8 miljard euro). Een jaar eerder was dat nog bijna 10 miljard kronen.