De luchtvaartbranche wil dat Europese overheden meer belastinggeld steken in het beperken van de CO2-uitstoot van vliegtuigen. Sprekers op een panel voorafgaand aan de Paris Air Show van volgende week waarschuwden vrijdag dat Europa achterop dreigt te raken bij de Verenigde Staten. Daar zijn subsidies van de overheid erg belangrijk voor de financiering van het ontwikkelen van alternatieven voor fossiele brandstoffen.
"Beleid is absoluut cruciaal om momentum te creëren", zei Jonathan Wood, bestuurder bij Neste, dat biobrandstoffen maakt van gebruikte frituurolie en dierlijke vetten. "Hier moeten we mee aan de slag. We hebben geen tijd om naar de perfecte oplossing te zoeken." Ook Remona van der Zon, die bij luchtvaartmaatschappij KLM gaat over duurzame strategie, benadrukte dat er veel op spel staat. Volgens haar "is het cruciaal om deze prikkels vandaag en morgen al beschikbaar te hebben".
De lobby leek vrijdag direct enig resultaat te hebben toen de Franse president Emmanuel Macron zei dat Frankrijk zal helpen bij de financiering van een fabriek voor de productie van duurzame vliegtuigbrandstof. Met de komst van de fabriek is circa 1 miljard euro gemoeid. Maar dit bedrag valt in het niet bij de omgerekend meer dan 1300 miljard euro die naar schatting nodig is om de wereldwijde 'push' voor schone brandstof mogelijk te maken.
Op de bijeenkomst werd ook kritiek geuit op de Nederlandse plannen om het aantal vluchten op Schiphol te beperken, een geluid dat de laatste tijd vaker klinkt in de branche. Op het podium maakte Tim Clark, topman van de maatschappij Emirates uit Dubai, zich hierover boos. Ook wond hij zich op over een Franse ban op bepaalde vluchten om treinreizen meer te bevorderen. Hij voorspelde dat als dit soort maatregelen allemaal doorgezet worden, de prijzen in de luchtvaart "de pan uit zullen rijzen".