De verkoop van champagne is wat aan het inzakken, na een sterke stijging in de coronaperiode toen mensen veel meer champagne thuis gingen drinken tijdens lockdowns. Dat zegt de topman van de champagne- en wijnendivisie van het Franse luxebedrijf LVMH dat eigenaar is van champagnemerken als Moët & Chandon en Dom Pérignon.
Volgens topman Philippe Schaus van Moët Hennessy keert de champagne-markt terug naar een normaler niveau. Ook de hoge inflatie speelt een rol bij de dalende verkopen. Hij stelt wel dat er nog altijd grote vraag was deze zomer naar dure champagne, bijvoorbeeld in nachtclubs en restaurants op Griekse eilanden en aan de Italiaanse kust en in Parijse toprestaurants.
LVMH, het moederbedrijf van Louis Vuitton, is ook eigenaar van de champagnemerken Veuve Clicquot, Ruinart, Krug en Mercier. Het bedrijf is daarmee 's werelds grootste verkoper van champagne.
Het Franse Comité Champagne, dat de wijngaarden in de Champagnestreek vertegenwoordigt, liet in juli al weten dat de verkoop in de eerste helft van dit jaar was gedaald. Voor heel dit jaar rekent het comité op een verkoop van 314 miljoen flessen champagne. In 2022 werd nog een recordhoeveelheid van 326 miljoen flessen verkocht.