Stichting Car Claim mag een collectieve procedure beginnen namens bezitters van sjoemeldiesels van Mercedes-Benz en Renault. Dat heeft de Amsterdamse rechter bepaald. Stichting Car Claim procedeert met steun van de Consumentenbond om compensatie te krijgen voor honderdduizenden gedupeerde autobezitters.
Zowel Mercedes-Benz als Renault trokken de rechtmatigheid van Stichting Car Claim als procespartij in twijfel. Dat is volgens voorzitter Guido van Woerkom van de stichting Car Claim een bekende tactiek van autofabrikanten om het proces te vertragen. "De rechter moet dan kijken naar onder meer de financiële basis van de procespartij en zijn onafhankelijkheid. Daar gaat veel tijd overheen. Maar gelukkig is de rechter van mening dat alles in orde is. Nu kunnen we het eindelijk gaan hebben over de inhoud."
De rechter moet zich nu buigen over de vraag of de fabrikanten een gebrekkig product hebben geleverd. "Als de rechter het met ons eens is dat consumenten zijn misleid bij de aankoop van hun auto en zij bovendien een ondeugdelijk en zelfs onwettig product hebben gekregen, dan is de weg vrij voor compensatie", zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.
Stichting Car Claim en de Consumentenbond eisen in verschillende collectieve procedures compensatie voor eigenaren van sjoemeldiesels van de merken Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Mercedes-Benz, Renault, Dacia, Peugeot, Citroën, DS en Opel. In alle zaken mag Car Claim nu als procespartij optreden.