Speelgoedmaker Mattel heeft minder last van leveringsproblemen van grondstoffen en speelgoed dan het bedrijf zelf had voorzien. "We voldoen aan de vraag", zei topman Ynon Kneiz van het bedrijf achter Barbiepoppen en Mattel-speelgoedauto's. "Misschien niet aan alle vraag, maar meer dan we hadden verwacht." Mattel verhoogde zijn verwachtingen voor de omzet over heel 2021.
De verkopen van speelgoed zakten aan het begin van de coronacrisis in, maar herstelden zich toen de lockdowns langer gingen duren en thuiswerkende mensen hun kinderen bezig moesten houden. Nu zorgen leveringsproblemen voor onzekerheid, maar Mattel is vol vertrouwen dat het bedrijf een sterk feestdagenseizoen kan draaien.
Het bedrijf kocht versneld grondstoffen in, regelde op voorhand al containerruimte en legde ook de tarieven daarvoor vroeg vast. Bovendien breidde Mattel het aantal havens waarvandaan het zijn speelgoed verspreidt uit. Al die stappen moeten ervoor zorgen dat de kosten niet te hoog oplopen en leveringen verzekerd zijn.
In het derde kwartaal haalde Mattel een omzet van een kleine 1,8 miljard dollar, omgerekend ruim 1,5 miljard euro. Dat was 8 procent meer dan een jaar eerder. De winst ging met 46 procent omhoog naar 813 miljoen dollar, al had het bedrijf daar wel een forse belastingmeevaller voor nodig. Ook zonder die eenmalige meevaller steeg de winst, maar dan met een bescheiden 2 procent.