Nederland heeft meer parkeerplaatsen voor trucks nodig om overlast en onveiligheid tegen te gaan. Dat schrijven VNO-NCW, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en evofenedex in een gezamenlijke verklaring. De ondernemersorganisaties menen dat er dagelijks sprake is van een tekort van zo’n 500 parkeerplaatsen.
Chauffeurs die hun verplichte rust moeten nemen zien zich veelal genoodzaakt langs de vluchtstrook, op bedrijventerreinen en in woonwijken te parkeren. Dit veroorzaak overlast en onveiligheid. De ondernemingsorganisaties wijzen op de gevaarlijke verkeerssituatie, rondzwervend afval en het gevaar van ladingdiefstal op onbeveiligde plekken.
Om problemen te tackelen zou de overheid moeten ingrijpen, onder meer door extra parkeerplaatsen te realiseren en de informatievoorziening over beschikbare plaatsen te verbeteren. Ook wijzen de auteurs van het manifest op het verbeteren van handhaving en toezicht.
De partijen zeggen overigens al met provincies en het rijk te werken aan verbeteringen. Mogelijk kan daarbij worden gebruikgemaakt van een Europese subsidieregeling.