De meerderheid van Nederlandse reizigers (55 procent) vindt het geen probleem als er een minimumprijs op vliegtickets wordt gesteld. Dat meldt Vliegtickets.nl op basis van een peiling onder 2500 mensen. 62 procent van de respondenten zegt bereid te zijn meer te betalen voor een ticket wanneer een deel van de prijs gebruikt wordt om de hoeveelheid CO2-uitstoot te compenseren.
Oostenrijk kondigde eerder deze maand al een minimumprijs voor vliegtickets aan. Ook de Franse minister van Milieu Élisabeth Borne zei maandag voorstander te zijn van de minimumprijzen. Kamerleden Jan Paternotte (D66) en Eppo Bruins (ChristenUnie) vrezen dumpprijzen nu de vraag naar vliegreizen door de coronacrisis sterk is gedaald, en willen ook in Nederland minimumprijzen op vliegtickets zien. Dat zou neerkomen op een minimum van ongeveer 35 euro.
Uit de enquête van Vliegtickets.nl blijkt dat de prijzen van vliegtickets naar diverse bestemmingen in Europa, zoals Nice, Málaga en Lissabon, tot 25 procent gedaald zijn ten opzichte van vorig jaar. "Het aantal vluchten en de concurrentie neemt op dit moment langzaam toe, het is logisch dat de prijzen nu onder druk staan", stelt een marketingmanager van het ticketbedrijf.
Stunten met ticketprijzen is volgens Vliegtickets.nl niet alleen funest voor maatschappijen zelf, maar ook niet bevorderend voor het milieu. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) zei vorige week dat er aan een minimumprijs voor vliegtickets veel "juridische haken en ogen" zitten. Europese regels staan zo'n maatregel volgens haar in de weg. Luchtvaartmaatschappijen easyJet en Transavia zeggen dat een minimumprijs weinig CO2 zal besparen en geen milieuvoordelen heeft.
Milieuorganisaties Greenpeace, Milieudefensie, Natuur & Milieu en de Natuur en Milieu Federatie Noord-Holland zijn blij dat een meerderheid dit plan een goed idee vindt. Volgens de milieuorganisaties is een minimumprijs een goede eerste stap, maar het bedrag van 35 euro noemen zij "nog wel heel erg laag". "Dat dekt bij lange na niet de schade op mens, natuur en klimaat. Uit onderzoek blijkt dat de prijs van vliegtickets in werkelijkheid 63 procent hoger zou moeten liggen dan wat we nu betalen. Bovendien is het belachelijk dat de luchtvaart al jaren vliegt zonder belasting op bijvoorbeeld kerosine."