Autoconcern Mercedes-Benz heeft zich de woede van vele Chinezen op de hals gehaald vanwege een reclamespotje waarin het model in de clip opvallende make-up droeg die vooral haar ogen benadrukte. Volgens vele Chinezen heeft de automaker zich daarmee schuldig gemaakt aan westerse stereotypering van Aziatische mensen. De clip werd al vrij snel na plaatsing op Chinese sociale media verwijderd, aldus Chinese staatsmedia.
Het is zeker niet voor het eerst dat Chinezen vallen over afbeeldingen van Aziatische gelaatstrekken door buitenlandse bedrijven. Het voorval maakt de Duitse automaker het nieuwste doelwit van Chinees consumentennationalisme. Eerder kregen ook Dolce & Gabbana en Hennes & Mauritz al een storm van kritiek te verduren.
Ook Walmart, dat stopte met de verkoop van bepaalde producten in de regio Xinjiang waar Oeigoeren zouden worden onderdrukt, kreeg de nodige beschuldigingen over zich heen. Christian Dior kwam onder vuur te liggen omdat het een foto plaatste van een model dat volgens staatsmedia "Aziatische vrouwen besmeurde".
In China is een levendige discussie onder internetgebruikers over de manier waarop de ogen van modellen in reclames worden getoond. Het Chinese bedrijf Three Squirrels. verontschuldigde zich onlangs voor advertenties waarin model Cai Niang Niang make-up droeg die de schuinte van haar ogen accentueerde, meldde de South China Morning Post. Het model sloeg op haar Weibo-account, een soort Twitter, direct terug. Ze zei het eens te zijn met patriottisme. "Maar het creëren van grote problemen uit normale zaken is een morbide obsessie geworden", zo schreef ze.
In 2018 verontschuldigde Mercedes-Benz zich al eens voor het citeren van de Dalai Lama op Instagram. De automaker had een citaat van de Tibetaanse spirituele leider bij een post gevoegd waarin een gestroomlijnd luxemodel werd getoond. "Bekijk situaties vanuit alle invalshoeken, en je zult opener worden." Chinese troepen liepen Tibet in 1951 onder de voet. De geestelijk leider van Tibet, de Dalai Lama, leeft al jaren in ballingschap in India.