Vier miljoenenboetes voor KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone moeten van de rechter flink worden verlaagd. Ze kregen de straffen vanwege misleiding van consumenten over bijvoorbeeld kortingsvoorwaarden van abonnementen. Volgens de rechter had toezichthouder ACM, die de boetes in 2019 oplegde, bepaalde zaken beter moeten onderbouwen.
T-Mobile kreeg een boete van 3,9 miljoen euro en hoeft nu nog maar 3,1 miljoen euro te betalen. Bij KPN ging het om bijna 3,5 miljoen euro en nu nog om zo'n 2,8 miljoen. De straffen voor Vodafone en Tele2 zijn verlaagd van circa 2,7 miljoen en 3,1 miljoen tot 2,2 miljoen en 2,5 miljoen euro.
De rechter is het met de ACM eens dat er boetes op zijn plaats zijn. Maar het gaat om de eerste zaken waarin er hogere aan de omzet gerelateerde boetes waren opgelegd en de ACM heeft niet concreet gemaakt in welke omvang consumenten waren misleid.
De telecomaanbieders hadden met aanbiedingen op hun websites misleidende informatie geplaatst of relevante informatie weggelaten. In één geval was niet duidelijk wat de kortingsvoorwaarden voor een mobiel abonnement waren. In andere gevallen was er gesuggereerd dat het om een onbeperkt abonnement ging terwijl er niettemin beperkingen bleken te gelden. In alle vier de gevallen was verder niet op de eerste pagina van de aanbieding duidelijk dat er bij de abonnementskosten eenmalige kosten kwamen.
T-Mobile en Tele2 vinden de uitspraak van de rechter teleurstellend en de bedrijven beraden zich op vervolgstappen. KPN gaat de uitspraak eerst bestuderen. De telecomaanbieder vindt het goed dat de boete door de rechter omlaag is gebracht. Vodafone heeft nog niet gereageerd.
Voor waakhond ACM is het belangrijkste dat de rechter vindt dat de boetes terecht zijn opgelegd, geeft een woordvoerster van de toezichthouder aan. "Volgens de rechter moesten de boetes evenwel beter worden onderbouwd. Dat weten we dan voor het vervolg."