Samsung heeft jarenlang zijn televisies te duur verkocht, menen de Consumentenbond en stichting Consumenten Competition Claims. Het techbedrijf zou verkopers onder druk hebben gezet om televisies niet onder een bepaalde prijs te verkopen. De twee organisaties eisen compensatie voor gedupeerde consumenten en willen die nu via de rechter afdwingen.
Het gaat daarbij niet alleen om televisies van Samsung zelf. Door de prijzen hoog te houden, verstoorde het bedrijf volgens de Consumentenbond de marktwerking. Als gevolg daarvan konden ook concurrerende merken hun prijzen onnodig hoog houden. "Iedereen die tussen 2013 en 2018 een televisie kocht, betaalde te veel", legt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond uit. "Dat te veel betaalde geld moet Samsung terugbetalen, vinden wij."
En dat bedrag loopt dan al gauw op, berekent voorzitter Bert Heikens van de stichting Consumenten Competition Claims. "Gemiddeld betaalden consumenten 12 procent te veel voor een televisie, met uitschieters tot wel 29 procent. De totale schade bedraagt naar schatting meer dan 500 miljoen euro. Een grote groep consumenten is in Nederland door Samsung gedupeerd."
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legde Samsung in 2021 al een boete op van 39 miljoen euro voor de beïnvloeding van de televisieprijzen tussen 2013 en 2018. Winkeliers moeten zelf hun prijzen bepalen, maar dat was hier duidelijk niet het geval, benadrukte de ACM destijds. "De gedragingen van Samsung verstoorden de concurrentie op detailhandelsniveau en leidden tot hogere prijzen voor consumenten", luidde een onderbouwing van de marktwaakhond.