Minister Harbers zet definitief streep door tweede Kaagbaan

12 jun 2023, 10:15 Zakelijk
minister harbers zet definitief streep door tweede kaagbaan
ANP
Er komt definitief geen tweede Kaagbaan op luchthaven Schiphol. Minister Mark Harbers (Infrastructuur) heeft dat zoals verwacht besloten. Eerder dit jaar liet Schiphol al weten af te zien van het plan voor een nieuwe start- en landingsbaan naast de huidige Kaagbaan.
De reservering voor het stuk grond bestemd voor de nieuwe baan wordt opgeheven, zei Habers tijdens een bezoek aan Rijsenhout in de gemeente Haarlemmermeer. Door de reservering, die al in 2009 werd gedaan, konden in Rijsenhout nauwelijks nieuwe huizen worden gebouwd. Daar komt nu een einde aan.
De tijdelijke topman van Schiphol, Ruud Sondag, maakte in april bekend geen behoefte meer te hebben aan een tweede Kaagbaan. Omwonenden verzetten zich jaren tegen de komst van de nieuwe start- en landingsbaan. Sondag kondigde toen ook aan dat Schiphol het aantal nachtvluchten gaat beperken en stopt met privéjets.
Met deze stappen wil Schiphol de geluidsoverlast terugdringen. Harbers liet toen weten de inzet van Schiphol te verwelkomen. Het kabinet wil dat de luchthaven het aantal vluchten terugbrengt van zo'n 500.000 naar uiteindelijk 440.000 vluchten per jaar.
De Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), waarin 56 gemeenten en vier provincies zitten, noemt het schrappen van de parallelle Kaagbaan "een stap in de goede richting". De BRS pleit al jaren voor beter evenwicht tussen economie, bereikbaarheid en de kwaliteit van de leefomgeving, aldus BRS-voorzitter Jeroen Olthof, tevens gedeputeerde in Noord-Holland. Het is volgens hem zaak de komende tijd overlast in plekken als Aalsmeer, Uithoorn en de kop van Noord-Holland aan te pakken.
Volgens wethouder Jurgen Nobel van de gemeente Haarlemmermeer wordt nu zo snel mogelijk begonnen met de bouw van nieuwe huizen in Rijsenhout.
Schiphol spreekt van goed nieuws voor de omgeving en omwonenden van de luchthaven. Schiphol stelt dat die reservering "onnodige druk op de schaarse ruimte in de omgeving legt" en dat onderzoek uit 2019 aantoont dat een tweede Kaagbaan de hinder niet doet afnemen, maar verplaatst.
Dat de baan er definitief niet komt is "goed nieuws" voor omwonenden van Schiphol, aldus voorzitter van de bewonersdelegatie van de Omgevingsraad Schiphol (ORS) Matt Poelmans. "Het zou ook niet logisch zijn om een nieuwe baan aan te leggen als Schiphol voornemend is om te krimpen". De bewoners zijn blij met de "nieuwe wind" die er waait vanuit de leiding bij Schiphol onder Sondag.