Mediahuis, het moederbedrijf van onder meer De Telegraaf, heeft Radio Veronica overgenomen van Talpa van mediaondernemer John de Mol. Ook gaat het Belgische Mediahuis verder met radiozenders 100% NL, SLAM! en SUNLITE van RadioCorp.
De beslissing van Talpa om Radio Veronica af te stoten heeft te maken met de aanstaande veiling van de FM-frequenties. In de overname van de andere zenders ziet Mediahuis-topman Gert Ysebaert daarbij een "mooie" uitbreiding van zijn portfolio aan audiomerken. Mediahuis was met Sublime en Nostalgie al in de radiowereld actief. Volgens het concern zorgen de nieuwe overnames voor een sterker aanbod voor zowel luisteraars als adverteerders. Financiële details van de deals zijn niet naar buiten gebracht.
Vorig jaar bepaalde het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) dat de landelijke FM-frequenties opnieuw moeten worden verdeeld. Het kabinet beperkt het aantal frequenties dat een aanbieder van commerciële radio mag hebben tot drie. Dat betekende dat Talpa, het moederbedrijf van Radio 10, Radio 538, Sky Radio en Radio Veronica, in elk geval een van de vier huidige vergunningen zou kwijtraken. Van die vier stations wordt Radio Veronica het minst goed beluisterd, Radio 10 is het populairst.
Volgens Paul Römer, die bij Talpa gaat over de radio- en televisieactiviteiten, is met de verkoop aan Mediahuis geregeld dat Radio Veronica ook in de toekomst een belangrijke plek in het radiolandschap kan behouden. "Zowel voor als achter de schermen wordt door het team van Veronica met veel passie en liefde aan het merk gebouwd. We zijn blij dat we met deze wisseling van eigenaar hen meer zekerheid kunnen bieden."
Het is nog niet duidelijk wat de overname precies betekent voor het personeel van Radio Veronica. "Daarvoor volgt een adviesaanvraag bij de ondernemingsraad. We onderzoeken momenteel de personele consequenties en informeren daar eerst onze collega’s over", laat Talpa desgevraagd weten. Radio Veronica is sinds 2017 onderdeel van Talpa. Eerder was Radio Veronica nog onderdeel van de Telegraaf Media Groep (TMG) dat later opging in Mediahuis.
RadioCorp wordt compleet met de bijbehorende zenders overgenomen door Mediahuis. De aandeelhouders Karl Habsburg, Herbert Visser en Carlo de Boer hebben al hun aandelen verkocht. "Toen ik het bedrijf zeventien jaar geleden oprichtte, kon ik nooit vermoeden dat we zo succesvol zouden worden met RadioCorp en zo lang zelfstandig zouden blijven", laat directeur Visser weten. Hij noemt de deal gezien de "snel veranderende mediaontwikkelingen" een logische stap. Het huidige management van RadioCorp blijft ook na de overname leidinggeven aan de zenders.