Navigatiedienstverlener TomTom heeft in heel 2022 een hogere omzet geboekt. Daarbij profiteerde het Nederlandse bedrijf onder meer van de gestegen autoproductie. Daardoor nam ook de vraag toe naar de kaarten en navigatiediensten die het bedrijf levert aan autofabrikanten zoals Volkswagen, Renault, Hyundai en Peugeot.
De omzet steeg vorig jaar met 6 procent naar meer dan 536 miljoen euro vergeleken met een jaar eerder. Bij de tak Location Technology, waar zakelijke dienstverlening en de navigatieproducten voor de auto-industrie onder vallen, klom de omzet met 11 procent naar ruim 436 miljoen euro. Bij de kleinere consumentendivisie, die onder meer navigatiekastjes maakt, zakten de inkomsten juist met 11 procent tot 100 miljoen euro.
TomTom leed wel een nettoverlies van bijna 103 miljoen euro, tegen een min van bijna 95 miljoen euro een jaar eerder. Dat heeft onder meer te maken met reorganisatiekosten. TomTom kondigde in juni vorig jaar aan honderden banen te schrappen bij het onderdeel dat kaarten maakt omdat veel meer geautomatiseerd wordt gedaan.
Het beursgenoteerde bedrijf uit Amsterdam verwacht dat de omzet dit jaar verder zal groeien, gestuwd door de automotive-activiteiten. Bij de consumententak wordt een verdere daling voorzien. In een toelichting zei topman Harold Goddijn tevreden te zijn met de vooruitgang die het bedrijf over 2022 heeft geboekt.