Nederlanders hebben ook in het tweede coronajaar meer groente en fruit gegeten. Volgens branchevereniging GroentenFruit Huis steeg de consumptie met 3 procent. Sinds het begin van de coronapandemie zijn Nederlanders volgens de branche meer bezig met gezond eten. In 2020 ging de consumptie al met 4 procent omhoog.
Ook wordt er meer thuis gekookt, waarbij Nederlanders kiezen voor gemak. Zo zijn de vers gesneden groente die in de supermarkt te vinden zijn, goed voor een derde van alle uitgaven aan verse groenten. Ook doen de zogeheten verspakketten het goed, met daarin alles wat nodig is om een specifiek gerecht te bereiden.
Ten opzichte van 2020 groeiden ook de verkopen van biologisch geteelde groenten en fruit. Het aandeel daarvan bedraagt nu 4 procent van het totaal.
Verder verkocht Nederland 1 procent meer groente en fruit aan het buitenland, waarmee de exportwaarde op 13,1 miljard euro uitkwam. Daarvan blijft 95 procent in Europa, met Duitsland als belangrijkste afzetmarkt. De export naar het Verenigd Koninkrijk daalde met een achtste ten opzichte van 2020 nu de brexit een feit is.
Nederlandse bedrijven importeerden voor 9,2 miljard aan groente en fruit, een toename van 3 procent. Driekwart van de invoer betreft fruit. Onder meer avocado's, bananen, druiven, blauwe bessen en sinaasappels worden veel geïmporteerd.