De Nederlandse regering is nog steeds in gesprek met de Europese Commissie over de voorwaarden voor verdere staatssteun aan KLM. Dat bevestigt het ministerie van Financiën. Zondag werd bekend dat de Franse regering al wel een akkoord heeft bereikt over een door de staat gesteund herfinancieringspakket om Air France door de coronacrisis te helpen.
De Franse minister van Financiën, Bruno Le Maire, wilde nog niks zeggen over de hoogte van het bedrag. Volgens hem komt het bestuur van Air France maandag bijeen om het pakket te bespreken en goed te keuren. Air France-KLM wilde maandag niets kwijt over de opmerkingen van Le Maire.
Het Nederlandse ministerie van Financiën vindt het goed dat een akkoord tussen de Franse staat en de Europese Commissie "in zicht" is. "Nederland is nog in gesprek met de Europese Commissie voor het geval dat KLM onder voorwaarden ook steun nodig heeft", aldus een woordvoerster van het ministerie. "Zoals bekend is de acute nood bij KLM minder hoog." Vakbond FNV vindt het belangrijk dat er wel snel duidelijkheid komt over verdere staatssteun voor KLM, zo laat de bond weten.
Frankrijk en Nederland, die beide een belang van rond 14 procent hebben in Air France-KLM, kwamen de luchtvaartcombinatie eerder al te hulp met 10,4 miljard euro aan leningen en kredietgaranties. Het bedrijf geeft door de aanhoudende reisbeperkingen tegen corona nog altijd meer geld uit dan dat er binnenkomt, dus is volgens de bedrijfstop nu vooral nieuw eigen kapitaal nodig, zodat de schuldenlast niet verder oploopt.
De Nederlandse regering heeft KLM tot nu toe 3,4 miljard euro aan steun verleend. Volgens het kabinet is KLM belangrijk voor de Nederlandse economie. Het steunpakket bestaat uit leningen, waarvan 1 miljard euro direct van de overheid en 2,4 miljard euro van banken. De Nederlandse overheid staat voor 90 procent garant voor de lening van banken. KLM moet de leningen binnen 5,5 jaar aflossen.
Air France en KLM zijn al een tijd in gesprek over herfinanciering om de schuldenlast te verlichten. De gesprekken werden bemoeilijkt door eisen van de Europese Unie over het opgeven van bepaalde start- en landingsrechten, zogenoemde slots. Die gelden als tegenprestatie voor nieuwe hulp. Volgens Le Maire zijn er daarin wat concessies gedaan, maar is niet toegegeven aan het opgeven van 24 slots zoals Brussel eerder eiste.