De gemiddelde uitstoot van nieuwe auto's die vorig jaar in Europa verkocht zijn, lag stevig lager dan een jaar eerder. Dat meldt het Europees Milieuagentschap, dat de afname toeschrijft aan de stijging van de verkoop van elektrische en hybride auto's.
De gemiddelde nieuwe auto die vorig jaar in de landen van de Europese Unie, IJsland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk op de weg kwam, stootte 107,8 gram CO2 per kilometer uit. Een jaar eerder was dat nog 122,3 gram. De afname van 12 procent is de eerste afname sinds 2016.
Bij busjes werd aanzienlijk minder milieuwinst geboekt. De gemiddelde uitstoot daarvan ligt op 157,7 gram CO2 per kilometer en dat betekende een afname van 1,5 procent. Het aandeel elektrische busjes blijft nog aanzienlijk achter bij dat van elektrische personenauto's.
De Europese Commissie heeft sinds vorig jaar regels waardoor de gemiddelde uitstoot van alle nieuwe auto's van een fabrikant onder een bepaalde grens moet liggen. Die grens wordt vervolgens elke paar jaar aangescherpt.
Autobrancheorganisatie RAI Vereniging is blij met de "grote stappen" die de Europese auto-industrie momenteel zet om nieuwe auto’s zuiniger en schoner te maken. "Ook in Nederland zien wij dat dankzij de populariteit van elektrisch rijden en toename van het aantal hybride personenauto’s de uitstoot in 2020 ten opzichte van 2019 flink omlaag is gegaan", geeft de vereniging aan. Afgelopen jaar lag de gemiddelde CO2-uitstoot hierdoor volgens RAI Vereniging op 86 gram, ten opzichte van 100 gram een jaar eerder.
De brancheorganisatie verwacht dat de gemiddelde CO2-uitstoot van bestelwagens komende jaren ook daalt mede door een groei van het aantal beschikbare elektrische modellen en de invoering van nul-emissiezones in een groot aantal Nederlandse steden per 2025. Daarvoor zou het wel belangrijk zijn dat er voldoende wordt geïnvesteerd in laadinfrastructuur, zowel voor personenauto’s als bedrijfswagens.