Nieuwe topman moederbedrijf Douwe Egberts snijdt in kosten

01 jul , 11:19 Zakelijk
anp010725119 1
ANP

AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - De nieuwe topman van JDE Peet's, het bedrijf achter merken als Douwe Egberts en Pickwick, wil in de komende jaren 500 miljoen euro aan kosten besparen. De besparingen moeten komen uit een vereenvoudiging van de productenportefeuille en het organisatiemodel, efficiënter werken en een verhoging van de productiviteit. Meer dan de helft van de besparingen moet tegen eind 2027 zijn bereikt.

Rafael Oliveira, die in november werd benoemd tot topman na een reeks leiderschapswisselingen, wil daarmee de winstgroei stimuleren. De stijgende inkoopprijzen voor koffiebonen in de afgelopen jaren hebben de winstmarges onder druk gezet.

JDE Peet's herinvesteert de helft van de besparingen in nieuwe groei, terwijl de rest wordt gebruikt om de winstgroei te versnellen. Onder de nieuwe strategie richt het bedrijf zich op drie grote investeringen: de Peet's-koffiehuizen in de Verenigde Staten, het koffiemerk L'OR en tien lokale merken onder leiding van het koffiemerk Jacobs.