NEW YORK (ANP) - Sportartikelenmerk Nike staat dinsdag in de belangstelling op de aandelenbeurzen in New York in aanloop naar de kwartaalcijfers die na het slot van de handel naar buiten worden gebracht. Nike heeft het al langere tijd moeilijk door onder meer zwakkere verkopen in China en felle concurrentie. In de vroege handel noteerde het aandeel Nike 0,6 procent lager.
Onlangs werd nog bekend dat Nike een nieuwe topman heeft benoemd. Vanaf 14 oktober neemt Elliott Hill de plaats in van John Donahoe. Daarmee maakt Hill een terugkeer naar Nike, want hij werkte in het verleden meer dan dertig jaar op verschillende topposities bij het Amerikaanse bedrijf. In 2020 vertrok Hill bij Nike.
De Dow-Jonesindex ging op de eerste handelsdag van het vierde kwartaal kort na opening 0,5 procent omlaag tot 42.102 punten. De bredere S&P 500 zakte 0,6 procent tot 5730 punten en de technologiegraadmeter Nasdaq daalde eveneens 0,6 procent, tot 18.083 punten. Maandag waren kleine plussen te zien.
Boeing
Boeing verloor 0,9 procent. De door technische problemen geplaagde vliegtuigbouwer zou volgens persbureau Bloomberg overwegen om voor minstens 10 miljard dollar aan nieuwe aandelen uit te geven om zo de financiën te versterken. Boeing heeft momenteel ook te maken met een grote staking door meer dan 30.000 werknemers die al ruim twee weken duurt.
Op macro-economisch gebied staan er nog cijfers op de rol over de vacatures en industriële bedrijvigheid in de Verenigde Staten. Verder houden beleggers een grote staking in de gaten van havenarbeiders aan de Amerikaanse oostkust en in de Golf van Mexico. Die staking begon dinsdag en kan grote schade veroorzaken aan de Amerikaanse economie.
McCormick
De producent van kruiden, sauzen en specerijen McCormick kwam met meevallende kwartaalresultaten en een verhoging van de verwachtingen voor het gehele jaar. De koers van McCormick steeg 0,6 procent.
Autoproducent Ford Motor kreeg een koopadvies van zakenbank Goldman Sachs en won 1,5 procent. Op maandag daalde het aandeel nog na winstwaarschuwingen van Europese autobouwers om moeizame marktomstandigheden.