Nike heeft opnieuw een sterk kwartaal achter de rug. 's Werelds grootste producent van sportartikelen slaagde erin om zowel zijn omzet als winst flink op te voeren.
Nike profiteerde vooral van zijn stevige focus op onlineverkopen. Kenners zien in de cijfers bovendien bewijzen dat de reclamecampagne van het bedrijf met de controversiële American football-speler Colin Kaepernick vruchten afwerpt.
Als speler van San Francisco 49ers knielde die sportman in 2016 voor het eerst tijdens het volkslied als protest tegen politiegeweld tegen zwarte Amerikanen. Die protestactie herhaalde hij vervolgens elke wedstrijd en kreeg ook navolging van andere spelers. Het leverde hem ook veel kritiek op, onder meer van de Amerikaanse president Donald Trump. Die verweet de speler dat hij niet vaderlandslievend was.
De totale kwartaalopbrengsten van Nike kwamen uit op 9,4 miljard dollar, oftewel een tiende meer dan een jaar eerder. De nettowinst in het eind november afgesloten tweede kwartaal van het gebroken boekjaar steeg eveneens met 10 procent, naar 847 miljoen dollar. Onder meer in Noord-Amerika en China liepen de verkopen van Nike erg goed.