NN Group, bekend van onder meer Nationale-Nederlanden, zag in 2021 de nettowinst in de tweede jaarhelft met ruim 41 procent stijgen tot bijna 1,9 miljard euro. Ook kondigde de verzekeraar nieuwe programma's voor de inkoop van eigen aandelen aan voor een totaalbedrag van 1 miljard euro.
Volgens topman David Knibbe heeft de coronacrisis er mede voor gezorgd dat huishoudens zich bewuster zijn geworden van de verschillende risico's waar ze zich tegen willen verzekeren. Door de pandemie stijgen de ziekte- en arbeidsongeschiktheidscijfers.
Ook de klimaatverandering werkt volgens de topman door in het dagelijks leven van mensen. Door deze ontwikkelingen nam het bewustzijn van risico's en kwetsbaarheid toe, met een grotere vraag naar inkomensproducten tot gevolg. Die vraag droeg bij aan de aanzienlijke stijging van de nieuwe productie bij NN Group gedurende het jaar.
Alle bedrijfsonderdelen deden het volgens de topman beter dan een jaar geleden, met sterke resultaten bij het Nederlandse schade- en inkomensbedrijf, ondanks de uitkeringen na de overstromingen in juli, en een hogere omzet in Japan. "Al met al zijn we goed op weg om onze financiële en niet financiële doelstellingen voor 2023 te halen", aldus de topman. In de toelichting liet financieel bestuurder Delfin Rueda daarbij weten dat ook de hogere rentes "goed zijn voor het bedrijf".
Over het hele jaar nam de winst van de verzekeraar toe tot 3,3 miljard euro, van 1,9 miljard euro in 2020. Het bedrijf wil een slotdividend uitkeren van 1,56 euro per aandeel, waarmee het totale dividend over 2021 uitkomt op 2,49 euro per aandeel. Dat is 7 procent meer dan een jaar eerder.
Het afgelopen jaar was volgens Knibbe een druk jaar op het gebied van overnames en de verkoop van onderdelen. Zo nam de verzekeraar de activiteiten van MetLife in Griekenland en Polen over en werd een overeenkomst bereikt met Goldman Sachs over de verkoop van vermogensbeheerder NN Investment Partners. Volgens de topman houdt de verzekeraar zijn activiteiten voortdurend tegen het licht, maar gaat het bedrijf uit van groei op eigen kracht en niet op basis van overnames.
De verzekeraar streeft er verder naar om de overgang naar een koolstofarme economie te ondersteunen. Zo was er opnieuw veel vraag naar de duurzame woninghypotheken van Woonnu om huizen energiezuiniger te maken. Het concern zelf streeft voor 2025 naar een verlaging van de CO2-uitstoot van de beleggingen met 25 procent en van de eigen activiteiten met 35 procent ten opzichte van 2019.