Voor het Havenbedrijf Rotterdam is nog onduidelijk wat de gevolgen zijn van een nieuw sanctiepakket van de Europese Unie. De Europese Commissie wil Russische schepen de toegang verbieden tot havens in de EU, kondigde voorzitter Ursula von der Leyen aan. Maar veel details over de sancties ontbreken nog.
Het Havenbedrijf Rotterdam meldt de mogelijke consequenties van nieuwe sancties tegen Rusland en Belarus wegens de oorlog in Oekraïne nog te bestuderen. Jaarlijks arriveren zo'n 1320 schepen uit Rusland in de Rotterdamse haven. Naar Rusland vertrekken er zo'n 1080 vanuit de grootste haven van de Europese Unie. Lang niet al die schepen zijn officieel Russisch. In 2021 kwamen er maandelijks gemiddeld dertien Russische schepen aan in Rotterdam.
Zo'n 8 procent van alle containers die via Rotterdam worden vervoerd hebben Rusland als bestemmings- of herkomstland. Bepaalde containerterminals weren overigens containers die naar Rusland gaan, uit angst voor verstoringen door sancties. Nederland importeert ook veel olie, kolen, staal, nikkel, aluminium en koper uit Rusland, waarvan een deel via de haven binnenkomt.
Ondernemersvereniging evofenedex, die voor duizenden bedrijven in Nederland belangen behartigt op het gebied van logistiek en handel, geeft aan de sancties tegen Rusland hoe dan ook te steunen. "We snappen het", geeft een woordvoerster aan. Over de mogelijke impact durft ze geen uitspraken te doen. Maar ze wijst er wel op dat de transportbanden met Rusland door de situatie de laatste tijd toch al tamelijk marginaal zijn. Het bedrijfsleven wist volgens haar ook al dat er nog nieuwe sancties aan konden komen.