Novo dreigt Lego als waardevolste Deense merk voorbij te streven

12 jun , 13:56 Zakelijk
novo dreigt lego als waardevolste deense merk voorbij te streven
ANP

Farmaceut Novo Nordisk dreigt Lego als waardevolste Deense merk voorbij te streven. Volgens de Brand Finance 2024 landenranglijst, steeg de merkwaarde van de speelgoedfabrikant het afgelopen jaar met slechts 3 procent tot ongeveer 8 miljard dollar, terwijl die van Novo Nordisk met 59 procent groeide tot 5,1 miljard.

Novo Nordisk werd vorig jaar Europa's waardevolste bedrijf op het gebied van marktwaarde, dankzij de verkoop van zijn diabetesmedicijnen Ozempic en Wegovy, die als afslankmiddel ongekend populair zijn. Lego, de grootste speelgoedfabrikant ter wereld, is al negen jaar op rij het meest waardevolle merk van Denemarken, maar de winst van het familiebedrijf staat onder druk door gestegen kosten.

De twee Deense bedrijven staan nog steeds ver onder Apple, dat volgens Brand Finance met een waarde van 517 miljard dollar het waardevolste merk ter wereld is.