De omzet van de Nederlandse detailhandel is in maart met 4,8 procent toegenomen in vergelijking met een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Winkeliers zagen het volume, ofwel de hoeveelheid spullen of voedingsmiddelen die ze verkochten, gemiddeld met 4,4 procent stijgen. Verder werd online 2,3 procent meer omgezet.
Volgens het CBS ging in de non-foodsector, dus winkels waar geen levens- en genotmiddelen worden verkocht, de omzet met 6,2 procent omhoog. Het verkoopvolume was 6,7 procent hoger dan een jaar eerder. Drogisterijen, winkels in schoenen en lederwaren, kleding, recreatie-artikelen en doe-het-zelfartikelen hebben in maart meer omgezet. Winkels in consumentenelektronica, meubels en woninginrichting hebben minder omgezet.
Winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in maart 2,3 procent meer omzet behaald dan een jaar geleden. Het verkoopvolume was 0,3 procent hoger. De omzet van supermarkten steeg 1,9 procent en de omzet van speciaalzaken lag 5,5 procent hoger.
Webwinkels hebben 3,8 procent meer omgezet. De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, was 0,2 procent hoger.
Volgens het CBS zijn de omzetcijfers gecorrigeerd voor de samenstelling van kalenderdagen in maart. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 3,9 procent hoger dan in maart 2023.