De verkoop van luxeschoenen, -tassen en -kleren van Gucci is in de laatste drie maanden hard gedaald. De plotse heropening van de maatschappij in China leidde tot zo'n grote golf aan coronabesmettingen dat winkels in die belangrijke markt een tijdlang dicht moesten blijven. Moederbedrijf Kering had verder last van een controverse rond een advertentiecampagne van zijn modehuis Balenciaga met kleine kinderen.
Gucci verkocht in het vierde kwartaal 14 procent minder van zijn producten in vergelijking met dezelfde periode in 2021, vooral door verstoringen in China. Bij heel Kering daalde de omzet 7 procent op vergelijkbare basis, waarbij alleen wordt gerekend met winkels die langer dan een jaar open zijn. Daarbij zakten ook de verkoopcijfers in de categorie "andere modehuizen", waar Balenciaga onder valt.
Dat label oogstte veel kritiek met een advertentiecampagne waarin kinderen knuffeldieren met sm-outfits toonden. Dat zou kinderen te veel seksualiseren, vonden tegenstanders van de reclame. Balenciaga bood vervolgens excuses aan. Volgens Kering-topman Jean-Marc Duplaix had die rel ook een negatieve invloed op de verkopen, vooral in de Angelsaksische landen.
In heel 2022 voerde Kering de omzet nog wel op, mede dankzij hogere prijzen voor de luxekleding- en accessoires. De opbrengsten stegen 15 procent tot 20,4 miljard euro in het afgelopen boekjaar. Daarvan hield het Frans concern 3,6 miljard euro als nettowinst over, 14 procent meer dan in het voorgaande jaar.