Twitter geeft Elon Musk mede de schuld van zijn kwartaalverlies van ruim een kwart miljard dollar. Door alle onrust over het overnamebod van de Tesla-topman op de onlineberichtendienst zou Twitter namelijk advertentie-inkomsten zijn misgelopen. Die ophef kwam voor Twitter op een ongelukkig moment, want de advertentiewereld kampt volgens de onderneming ook met tegenwind omdat de economie momenteel op de rand van een recessie balanceert.
Onder de streep kwam Twitter 270 miljoen dollar tekort. In de vergelijkbare periode vorig jaar ging er nog een winst van 66 miljoen dollar in de boeken. De opbrengsten zakten op jaarbasis met 1 procent tot iets minder dan 1,2 miljard dollar. Twitter had ook te kampen met hogere uitgaven voor bijvoorbeeld onderzoek en ontwikkeling.
De onderneming heeft daarbij afgelopen kwartaal zo'n 33 miljoen dollar aan kosten gemaakt in verband met het overnamebod van Musk. Die ging eerder akkoord om Twitter voor 44 miljard dollar van de beurs te halen, maar de Tesla-topman kwam daar later van terug. Musk beschuldigde Twitter van misleidende verklaringen over het aantal nepaccounts.
De rel is inmiddels uitgegroeid tot een groot juridisch gevecht. Twitter wil dat de rechter Musk dwingt alsnog de afspraken over de overname na te komen. De rijkste man ter wereld wordt er onder meer van beschuldigd voorwaarden uit de koopovereenkomst te hebben geschonden.
"Twitter bevindt zich nu in de niet-benijdenswaardige positie om adverteerders ervan te overtuigen dat zijn advertentiebusiness solide is, ongeacht hoe de rechtszaak met Musk eindigt", zegt een analist van de firma Insider Intelligence. De cijfers over de voorbije maanden zouden aantonen dat Twitter op dat vlak nog "veel werk" te verzetten heeft.
Alle discussies over Twitter hebben volgens de onderneming wel een positief aspect. Dit zou veel mensen namelijk hebben aangezet om actief te worden op het platform. Waarom mensen door de ophef dan meer op Twitter actief zijn, heeft het bedrijf niet nader uitgelegd. Maar het aantal dagelijks actieve gebruikers steeg wel met bijna 17 procent naar zo'n 238 miljoen.
Het in San Francisco gevestigde bedrijf herhaalde verder dat bot- en spamaccounts in het afgelopen kwartaal minder dan 5 procent van het totale aantal gebruikers vertegenwoordigden. Twitter komt al met die opmerking sinds 2013 en blijft de boodschap telkens herhalen.