Omzetverlies voor navigatiedienstverlener TomTom

05 feb 2020, 7:24 Zakelijk
omzetverlies voor navigatiedienstverlener tomtom
ANP
Navigatiedienstverlener TomTom heeft het afgelopen kwartaal minder omzet in de boeken gezet. Bij de grootste divisie Location Technology was wel sprake van groei, maar dat was onvoldoende om de verdere neergang bij de consumententak te compenseren. TomTom-topman Harold Goddijn toonde zich evenwel tevreden met de resultaten, die volgens hem als verwacht waren.
TomTom zette in het slotkwartaal van afgelopen jaar 156,2 miljoen euro om. Dat was op jaarbasis 10 procent minder. Bij Location Technology, waar zakelijke dienstverlening en de navigatieproducten voor de auto-industrie onder vallen, dikte de omzet met 4 procent aan tot 110,4 miljoen euro. De consumententak, die onder meer navigatiekastjes maakt, verloor bijna een derde aan omzet. De divisie was goed voor 45,9 miljoen euro.
Onder de streep resteerde een tekort van 69 miljoen euro, tegen een winst van 1,4 miljoen euro een jaar eerder. TomTom had onder meer te maken met hogere afschrijvingskosten op de restwaarde van de kaartendatabase, die naar verwachting minder lang bruikbaar blijft dan eerder gedacht. Ook gaf het bedrijf meer uit aan onderzoek en ontwikkeling.