Britten betalen meer voor hun dagelijkse boodschappen zoals melk en babyvoeding dan andere inwoners van grote Europese landen. Dat concludeert marktonderzoeksbureau Circana in een studie waarin verkoopcijfers van supermarkten in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Spanje, Frankrijk en Duitsland met elkaar werden vergeleken.
De prijzen van melk en kaas gingen het afgelopen jaar het hardst omhoog. Maar ook diervoeding, wasmiddel, babyvoeding en luiers stegen harder dan in de andere onderzochte Europese landen.
De Britten krijgen te maken met de scherpste prijsstijgingen sinds 1977. Boodschappen hebben inmiddels de energiekosten vervangen als de grootste aanjager van inflatie. De Britse premier Rishi Sunak is een reeks onderzoeken begonnen om te kijken of alles wel eerlijk verloopt in de voedselketens. Ook doen de Britse mededingingsautoriteiten onderzoek naar de kosten van boodschappen.
Hoe Nederland het er exact van afbrengt vergeleken met andere landen komt niet naar voren.
De Brexit heeft de Britten tot dusver niet geholpen. Sinds begin 2020, toen het land geen deel meer uitmaakte van de EU, hebben consumenten daar zeker 5 miljard euro meer moeten neertellen voor boodschappen, becijferde de London School of Economics eerder. Dat komt onder meer omdat Groot-Brittannië relatief veel levensmiddelen moet invoeren. En dat is door het vertrek uit de EU duurder geworden.
Volgens marktkenners kunnen de prijsverschillen in Europese landen beleidsmakers ertoe aanzetten om verdere stijgingen onder controle te houden. In Frankrijk gebeurt dit al. Daar kwamen voedselproducenten onlangs overeen om prijsonderhandelingen met supermarkten te heropenen om het leven van de Fransen goedkoper te maken. Ze gaven daarmee gehoor aan de eisen van de overheid om de inflatiedruk op consumenten te verlichten.
Europese supermarkten en leveranciers liggen al maanden in de clinch over de prijsontwikkelingen. Er wordt onder andere gesteggeld over winstmarges. Die zijn bij de supers veel kleiner dan bij de grote voedingsmiddelenfabrikanten zoals Unilever.