Een kwart van de Nederlanders zegt dit jaar minder uit te geven aan kado's voor kerst en Sinterklaas. Dat komt naar voren uit onderzoek door onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van betalingsbedrijf Adyen. In het onderzoek werden ruim duizend mensen ondervraagd.
Ook lijkt Black Friday, het uit de Verenigde Staten overgewaaide koopjesfestijn op de dag na Thanksgiving Day komende vrijdag, niet het juiste moment om aankopen te doen, aldus een krappe meerderheid van de Nederlanders. Uit de onderzoeksresultaten valt ook op te maken dat vier op de tien Nederlanders het liefst in een fysieke winkel iets kopen.
Verder merken de onderzoekers dat consumenten vroeg zijn begonnen met de aankopen voor de feestdagen. Het lijkt er volgens Roelant Prins, commercieel directeur van Adyen op dat door de inflatie en de hogere kosten voor levensonderhoud consumenten bewuster bezig zijn met hun uitgaven. "De feestdagen zijn voor retailers vaak het piekmoment van het jaar, maar consumenten hebben dit jaar minder te besteden", zegt hij. Daarmee is het volgens hem zaak dat winkelbedrijven goed inspelen op de behoefte van de klant.