Het Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner denkt dat steeds meer grote autoproducenten eigen computerchips gaan ontwikkelen om zo zekerder te zijn van een stabiele aanvoer van halfgeleiders. De wereldwijde auto-industrie kampt al langere tijd met nijpende tekorten aan chips, waardoor de productie ernstig wordt verstoord. Door eigen chips te maken kunnen autobedrijven die leveringsproblemen het hoofd bieden.
Volgens Gartner gaat waarschijnlijk de helft van de tien grootste autobedrijven in de wereld in de periode tot 2025 beginnen met de ontwikkeling van eigen chips. Daarbij speelt volgens de onderzoekers ook de overgang naar elektrisch rijden een rol, omdat voor elektrisch aangedreven voertuigen meer gespecialiseerde chips nodig zijn, net als door de toenemende digitalisering van auto's.
Eerder op de dag maakte autoconcern Stellantis, moederbedrijf van merken als Opel, Fiat, Peugeot en Chrysler, bekend een samenwerking aan te gaan met het Taiwanese Foxconn voor de gezamenlijke productie van chips. Deze chips moeten vanaf 2024 worden geïnstalleerd in de auto's van Stellantis en zullen ook worden aangeboden aan andere autobedrijven. Volgens het concern zal deze samenwerking meer stabiliteit brengen bij de toelevering van halfgeleiders.
Ook het Duitse Volkswagen zou plannen hebben om zelf chips te gaan ontwikkelen, onder meer voor zelfrijdende auto's. De Amerikaanse branchegenoten Ford Motor en General Motors (GM) denken ook na om zelf chips te gaan maken.