HOOFDDORP (ANP/BLOOMBERG) - Ook het moederbedrijf van automerken als Opel, Fiat, Peugeot en Jeep is niet immuun voor de lastige omstandigheden op de internationale automarkt. Stellantis boekte in het afgelopen derde kwartaal een 27 procent lagere omzet, vooral door moeilijkheden op de Amerikaanse markt. Stellantis verloor daar marktaandeel door forsere prijsverhogingen dan concurrenten.
Zowel in Noord-Amerika als Europa verkocht Stellantis minder auto's, zoals ook van de merken Citroën en Alfa Romeo. In Europa viel de omzetdaling echter mee doordat het concern duurdere auto's verkocht, al liep het uitbrengen van nieuwe modellen ook vertraging op.
Stellantis-topman Carlos Tavares gaf eerder deze maand al aan bang te zijn op termijn Europese fabrieken te moeten sluiten, omdat hij denkt dat Chinese producenten zich in Europa zullen vestigen om de verhoogde importtarieven vanuit Brussel te omzeilen. De volgens de EU oneerlijke concurrentie uit China is een van de redenen waarom Europese automakers het moeilijk hebben.