Unilever verwacht dat prijzen grondstoffen nog verder stijgen

21 okt 2021, 8:48 Zakelijk
ook unilever heeft prijzen verhoogd vanwege dure grondstoffen
ANP
Was- en levensmiddelenconcern Unilever verwacht dat de stijging van de prijzen van grondstoffen waarschijnlijk tot halverwege volgend jaar doorzet. "De top is nog niet bereikt", zegt topman Alan Jope. Het bedrijf achter merken als Dove, Knorr en Magnum heeft zijn prijzen de afgelopen periode verhoogd om te compenseren voor de hogere kosten. Ook andere fabrikanten van consumentengoederen hebben prijsstijgingen doorgevoerd, zoals verzorgings- en schoonmaakmiddelenconcern Procter & Gamble.
Nu de economie snel herstelt van de coronacrisis, is er aan allerlei materialen gebrek. Daarnaast zijn ook transport, energie en arbeid duurder geworden. "Dit soort inflatie hebben we de afgelopen twintig jaar niet gezien", aldus Jope. Hij kan nog niet zeggen of de prijzen van Unilever de komende kwartalen harder moeten stijgen om daarvoor te compenseren. Het concern gaat ook kijken hoe het zelf op de kosten kan besparen.
In totaal daalden de verkopen van Unilever in het derde kwartaal met 1,5 procent vergeleken met een jaar eerder. Dat komt door de impact van de coronapandemie in Zuidoost-Azië en de lockdownmaatregelen in die regio. In landen als Indonesië, Vietnam en Thailand is de vaccinatiegraad relatief nog laag.
De totale omzet nam wel met 4 procent toe, naar 13,5 miljard euro. Dat komt vooral doordat Unilever de prijzen heeft verhoogd en ook door overnames. Een winstcijfer is niet bekendgemaakt.
Unilever meldt dat de operationele afsplitsing van de theetak begin oktober is afgerond en focust zich nu op de volgende fase voor het bedrijf. De opties zijn een beursgang, verkoop of een partnerschap. Jope wilde niet zeggen welke mogelijkheid het waarschijnlijkst is. Bij een beursgang is Amsterdam volgens hem wel nog steeds de meest logische keus omdat het hoofdkwartier van de theedivisie in Nederland is gevestigd.
Het concern kijkt al sinds midden vorig jaar naar de toekomst van de divisie, met merken als Lipton en Pukka. Naar verluidt heeft het bedrijf het afgelopen kwartaal contact opgenomen met potentiële kopers voor het onderdeel, dat zo'n 4 miljard euro zou moeten opleveren.