Ook VodafoneZiggo stopt voorlopig met adverteren op socialmediaplatform X. Volgens de telecomaanbieder "past het op dit moment" niet bij de merken van het bedrijf. "We hebben daarom besloten onze advertenties op dit platform vanaf maandag te pauzeren", laat een woordvoerster weten.
Vorige week maakten de Nederlandse Loterij en webwinkel bol ook al bekend te stoppen met adverteren op X. De Nederlandse Loterij gaf aan zo "de plaatsing bij ongewenste en ongepaste berichten verder te willen voorkomen". Bol meldde al gestopt te zijn met adverteren toen Elon Musk het voormalige Twitter had overgenomen. De webshop wil zijn merk niet langer verbinden aan X "door een gebrek aan content moderation".
Bol plaatst ook geen eigen tweets meer op X. "We monitoren en reageren nog wel op mensen die via dit kanaal klantvragen stellen en sturen deze door naar onze Customer Service", zei een woordvoerder.
De afgelopen tijd kondigden meerdere grote bedrijven, zoals IBM en Apple, al aan te stoppen met adverteren op het platform in verband met antisemitisme op X. Dat deden ze nadat onderzoeksgroep Media Matters screenshots publiceerde van advertenties die te zien waren onder berichten waarin de ideeën van Adolf Hitler of het Derde Rijk werden opgehemeld.