Overheid helpt Nederlandse start-ups in de Verenigde Staten

07 jan 2022, 11:54 Zakelijk
overheid helpt nederlandse start ups in de verenigde staten
ANP
De Nederlandse overheid helpt Nederlandse start-ups die in de Verenigde Staten willen groeien. De komende drie jaar volgen maximaal zestig bedrijven in de zogeheten ScaleNL Accelerator een coachingsprogramma dat twaalf weken duurt "om ze gereed te maken voor succes op de Amerikaanse markt". Daarvoor stelt het ministerie van Economische Zaken en Klimaat 500.000 euro beschikbaar.
Het landelijke investeringsfonds Invest-NL draagt ook bij aan het programma, dat een initiatief is van Nederlandse ondernemers en Nederlandse consulaten-generaal in de Verenigde Staten. Het bedrag wordt mogelijk aangevuld met privaat geld om de doelen zoals zakendoen in Silicon Valley te kunnen halen, schrijft het ministerie op de website.
Dirk Janssen, consul-generaal in San Francisco: "In de VS worden Nederlandse start-ups vaak als innovatief en vernieuwend gezien. Met ScaleNL proberen we die Amerikaanse doorbraak ook écht te forceren: we verbinden ondernemers met vooraanstaande experts en investeerders in Amerikaanse techhubs."
Start-ups kunnen zich tot 18 februari 2022 aanmelden voor het programma, dat "voorbereidt op financieringsrondes en stormachtige groei ('scalen') in de VS", schrijft het departement. De eerste groep van tien bedrijven neemt naar verwachting vanaf april deel.
Reden voor het programma is dat Nederlandse start-ups die internationaal willen uitbreiden volgens het ministerie vaak tegen financieringsrisico's aanlopen, "mede doordat Nederlandse investeerders vaak minder risico willen nemen dan internationale investeerders", aldus het ministerie.
Een voorbeeld van een Nederlands bedrijf dat het goed doet in de VS is fabrikant van elektrische fietsen VanMoof. In 2020 haalde het bedrijf nog geld op bij een investeringsmaatschappij uit de Amerikaanse techhub Silicon Valley, Norwest Venture Partners. Het merk, dat in 2009 werd opgezet, heeft winkels in onder meer New York en San Francisco. Door de pandemie kozen mensen vaker de fiets, waardoor het bedrijf de afgelopen jaren flink groeide.