Luchtvaartmaatschappij easyJet biedt reizigers sinds maandag de mogelijkheid om hun bagage een avond voor hun vlucht op Schiphol af te leveren. Het betreft koffers en tassen die mee moeten op vluchten die voor 08.00 uur vertrekken. Daarmee kunnen reizigers in de vroege ochtend tijd besparen, betoogt easyJet.
Mensen kunnen tussen 19.00 uur en 20.30 uur op de luchthaven terecht als zij gebruik willen maken van de gratis service. Door dat te doen kunnen zij de volgende ochtend bij aankomst op Schiphol direct doorlopen naar de beveiligingscontrole. "Met de introductie van deze service verwachten we dat mensen met een vroege ochtendvlucht ontspannen en vlot bij de gate kunnen aankomen", legt manager van easyJet Nederland William Vet uit.
Mogelijk helpt de dienst ook voor de doorstroom op Schiphol, waar vorig jaar vaak sprake was van lange rijen. De luchtvaartmaatschappij biedt de dienst ook al aan op luchthavens van Manchester, Bristol, Edinburgh, Berlijn en Londen Gatwick. Op Schiphol gaat het in eerste instantie om een proef van iets meer dan een maand. Als die bevalt, wil easyJet de service gedurende de zomermaanden doorzetten.
TUI ontziet reizigers op een andere manier van gesleep met koffers op luchthavens. De reisorganisatie kondigde vorige week aan vanaf deze maand tegen betaling bagage thuis op te halen. Daarvoor werkt TUI samen met Bagpoint, een bagage-afleverbedrijf. "Een comfortabele start van de vakantie die het bovendien makkelijker maakt om met het openbaar vervoer naar de luchthaven te komen", aldus de reisorganisatie.