Personeelskrapte raakt Schiphol, maar precieze tekorten onbekend

09 jun 2022, 15:13 Zakelijk
personeelskrapte raakt schiphol maar precieze tekorten onbekend
ANP
Dat er op Schiphol sprake is van personeelskrapte is duidelijk. Maar hoeveel medewerkers er nu daadwerkelijk nodig zijn om de problemen op te lossen, is dat vooralsnog niet. Schiphol weet dat er zeker 500 beveiligers nodig zijn. Hoe groot de tekorten bij de bedrijven die actief op Schiphol zijn, is nog niet bekend. Ook vakbond FNV kan op die vraag geen duidelijk antwoord geven. De bond verwijt de luchthaven dat die geen zicht heeft op de problemen en daarmee ook geen regie voert. Zaterdag is een banenmarkt op Schiphol.
Dat de cijfers niet duidelijk zijn, lijkt mede te komen doordat de luchthavenexploitant diensten als bagage- en vrachtafhandeling en schoonmaak heeft uitbesteed. Bijkomend nadeel voor de bedrijven die met tekorten kampen is het veiligheidsonderzoek. Voordat ze op Schiphol aan de slag mogen, worden werknemers door de AIVD gescreend. Daarmee is volgens FNV tot zes weken gemoeid. Verder moeten nieuwe medewerkers worden opgeleid. Afhankelijk van de functie kan dit ook weken tot maanden duren.
Volgens de AIVD duurt het screeningsproces korter en wordt 80 procent van de aanvragen binnen twee weken afgedaan door de marechaussee. Bij de overige 20 procent is extra onderzoek nodig. Deze worden doorgestuurd naar de AIVD. Voor deze groep duurt het proces langer. Volgens de AIVD is er op dit moment nog geen sprake van extra aanvragen, anders dan het gebruikelijke seizoenspatroon.
Om personeel te werven maakte Schiphol onlangs bekend een extraatje aan personeel uit te delen. Volgens FNV zorgt de zomertoeslag van 5,25 euro per uur er vooral voor dat er niet meer personeel vertrekt bij de luchthaven. Van bepaalde bedrijven weet Joost van Doesburg, projectleider Schiphol van FNV, dat er een kwart meer personeel bij moet. Om de problemen te tackelen zonder personeel over de kling te jagen, lijkt volgens FNV schrappen van vluchten de enige optie.
Belangenvereniging voor luchtvaartmaatschappijen BARIN vindt dat niet. Volgens die organisatie moet Schiphol zijn zaken sneller op orde krijgen. Zeker omdat het ook de havengelden flink heeft verhoogd.
De problemen op Schiphol staan niet op zichzelf, maar spelen in heel Europa. Volgens de internationale luchtvaartorganisatie IATA zijn overheden ook schuldig. Zij hebben met hun coronabeperkingen de markten te lang in onzekerheid gelaten. De versoepelingen van de maatregelen kwamen te laat om ook de hausse aan reizigers tijdig op te kunnen vangen.