Plan voor stiller vliegen Schiphol haalt kabinetsdoel niet

16 jun 2023, 10:01 Zakelijk
plan voor stiller vliegen schiphol haalt kabinetsdoel niet
ANP

Schiphol heeft zijn plannen gepresenteerd om de luchtvaart vanaf eind volgend jaar stiller te maken, maar voldoet daarmee nog niet aan de kabinetsdoelen. Het weren van nachtvluchten, privévliegtuigen en "de meest lawaaiige toestellen" levert ‘s nachts wel genoeg geluidsvermindering op, maar overdag niet. Schiphol wacht af welke maatregelen de overheid hiervoor neemt en ziet zelf wel wat in het verder vernieuwen van de vliegtuigvloot.

Schiphol presenteerde in april al acht stappen om stiller, schoner en beter te worden. Die wil de luchthaven nog steeds uitvoeren, maar voor de deadline van donderdag heeft Schiphol voor het kabinet vier stappen geselecteerd om geluidsoverlast tegen te gaan. Ook een fonds met daarin jaarlijks 10 miljoen euro voor omgeving en bewoners is onderdeel van de zienswijze van Schiphol.

Schiphol wil dat er geen vliegtuigen opstijgen tussen 00.00 uur en 06.00 uur en dat er tussen middernacht en 05.00 uur geen toestellen landen. Samen met het weren van privévliegtuigen en lawaaiige toestellen levert dat ‘s nachts 46 procent geluidsvermindering op. De overheid vraagt om 15 procent.

De maatregelen leveren overdag maar 15 procent geluidreductie op, waardoor nog een beperking van 5 procentpunt nodig is. "Er zijn deze week vanuit de sector veel zienswijzen binnengekomen en de overheid heeft zelf ook nog plannen", zegt een woordvoerder. "Daar moet die andere 5 procent vandaan komen wat ons betreft."

Schiphol wil dat de te nemen stappen wettelijk worden vastgelegd, zodat de sector zich er daadwerkelijk aan moet houden. "Harde geluidsgrenzen en harde uitstootgrenzen zijn meetbaar en handhaafbaar", meldt de luchthaven verder. "Schiphol wil daarom uiterlijk in 2025-2026 een stelsel waarbij gestuurd wordt op structurele vermindering van geluid en uitstoot van CO2 in lijn met het klimaatakkoord van Parijs en niet op het aantal vliegtuigbewegingen."

De KLM Groep, met daarin onder meer Transavia, presenteerde donderdag bijvoorbeeld al zijn zienswijze voor het beperken van geluidshinder. De groep wil de kabinetsdoelen onder meer bereiken met stillere vliegtuigen. De doelstelling voor minder geluid over de gehele dag verwacht de luchtvaartgroep echter niet voor november volgend jaar te halen, maar pas in 2026.

Omwonenden vinden de plannen van Schiphol en KLM op het gebied van nachtvluchten goed, zegt de Maatschappelijke Raad Schiphol in oprichting (MRS). "Maar de MRS waarschuwt dat het effect van vlootvernieuwing op de ervaren geluidshinder sterk wordt overschat. Krimp is daarvoor echt noodzakelijk."