Prada verkocht in 2021 flink meer designerhandtassen en kleding. Het Italiaanse luxemodemerk moest net als veel andere ondernemingen door lockdowns deuren van winkels sluiten door de virusuitbraak, waardoor de vraag naar spullen tijdelijk stil lag. Maar toen de winkels weer open konden, stonden mensen in de rij om zichzelf te verwennen met dure aankopen.
De verkopen stegen vorig jaar met 41 procent tot 3,4 miljard euro, staat in een handelsbericht. Daarmee viel de omzet zelfs 8 procent hoger uit ten opzichte van 2019, het jaar dat er nog geen pandemie was. Volgens Prada stegen de inkomsten met name in de tweede helft van 2021. Toen waren veel winkels weer open. Daarbij voerde het bedrijf ook het beleid om geen kortingsacties te houden.
De onderneming brengt later nog meer gedetailleerde jaarcijfers naar buiten. Prada lijkt net als veel andere luxemerken door inhaalverkopen na de lockdownperiodes relatief goed uit de coronacrisis gekomen. Mensen gingen door de pandemie bijvoorbeeld minder op vakantie, waardoor er meer geld overbleef om zaken als Prada-tasjes te kopen. Luxemerken hebben voor zover bekend daarbij weinig last gehad van malaise in de productieketen zoals veel andere sectoren. Dit komt omdat de luxeketen veelal in Europa produceert.