Verzorgingsmiddelenconcern Procter & Gamble heeft afgelopen kwartaal meer omzet behaald, maar dat is volledig het gevolg van prijsstijgingen. Het moederbedrijf van merken als Pampers, Ariel en Gillette verkocht in de afgelopen periode 1 procent minder spullen, zo werd woensdag bekend.
De inkomsten namen met 7 procent toe tot 21,9 miljard dollar (20,7 miljard euro), boven de verwachtingen van marktkenners. De nettowinst van de Amerikaanse multinational kwam in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar uit op 4,5 miljard dollar, een stijging van 15 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Ook dat overtrof de verwachtingen.
De resultaten onderstrepen de bereidheid van het winkelend publiek om door te gaan met uitgeven, te midden van de aanhoudende inflatie en economische onzekerheid. "We hebben zeer sterke resultaten behaald in het eerste kwartaal", zegt topman Jon Moeller in een toelichting. Volgens hem ligt het bedrijf op koers om de doelstellingen voor heel het jaar te halen.