De Amerikaanse frisdrank- en snackproducent PepsiCo heeft in het vierde kwartaal van 2023 meer winst geboekt. Dat kwam vooral door prijsverhogingen. Het concern heeft de prijzen voor zijn producten als Pepsi, 7Up, Lay's chips en cruesli van Quaker in de afgelopen tijd meerdere keren flink verhoogd om de hogere kosten voor lonen, aluminium voor blikjes, grondstoffen voor voedingsmiddelen, energie en transport door te berekenen aan consumenten.
De verkopen namen daardoor afgelopen kwartaal wel licht af. Zo daalde de omzet met een half procent tot bijna 28 miljard dollar. De omzet viel daarmee lager uit dan verwacht. De nettowinst nam toe tot 1,3 miljard dollar, van 518 miljoen dollar een jaar geleden. Per aandeel werd een winst geboekt van 1,78 dollar. Dat was meer dan marktkenners hadden voorzien.
De onderliggende omzetgroei, waarin overnames en verkopen van bedrijfsonderdelen niet worden meegerekend, kwam uit op 4,5 procent. Die groei werd veroorzaakt door hogere prijzen. Het verkoopvolume, ofwel het aantal verkochte producten, nam afgelopen kwartaal opnieuw af. Vooral in Noord-Amerika daalde het verkoopvolume. Voor dit jaar rekent PepsiCo op een onderliggende omzetgroei van minstens 4 procent. Eerder werd voor 2024 gerekend op een groei van tussen de 4 en 6 procent.