De vele prijsverlagingen die Tesla afgelopen tijd heeft doorgevoerd zijn slecht voor de markt voor tweedehands elektrische auto's. "Een catalogusprijs die op en neer gaat, is vergif voor de restwaarden", zegt topman Tim Albertsen van leaseconcern Ayvens, het bedrijf dat eerst ALD heette en vorig jaar het Nederlandse LeasePlan overnam.
Tesla heeft in China, maar ook in andere delen van de wereld, al veel prijsverlagingen doorgevoerd om zijn wagens aantrekkelijker te maken voor een groter publiek. Maar dat betekent ook dat mensen die al een Tesla hebben minder geld kunnen vragen voor hun wagen, als ze hem willen verkopen.
"Het is behoorlijk schadelijk voor de markt, en ik denk dat het op de lange termijn schadelijk is voor Tesla, zoals ze het doen", heeft Albertsen gezegd tegen financieel persbureau Bloomberg. Zijn bedrijf beheert ongeveer 3,5 miljoen voertuigen, waaronder meer dan een half miljoen elektrische auto's. Als Ayvens die wagens wil verkopen krijgt het bedrijf er waarschijnlijk dus ook een lager bedrag voor.
Volgens Albertsen denkt Tesla de vraag naar zijn auto's met prijsverlagingen aan te wakkeren. Maar dit kan volgens hem in de praktijk wel eens anders uitpakken. Autoverhuurbedrijven Hertz Global en Sixt besloten al om Tesla's uit hun wagenpark weg te doen, omdat ze het financiële risico van het beleid van Tesla te lastig vinden.