Qatar Airways neemt zijn superjumbo A380 weer in gebruik omdat de luchtvaartmaatschappij in het winterseizoen anders met capaciteitsproblemen te maken krijgt door de verwachte toename van de vraag naar vliegreizen. Het grote, maar weinig zuinige dubbeldekkertoestel kan dus niet worden gemist.
Wat ook meespeelt is dat negentien kleinere A350-vliegtuigen van Qatar Airways momenteel verplicht aan de grond staan. Van de luchtvaartautoriteit in het Arabische land mogen ze voorlopig niet vliegen vanwege versnelde slijtage van het oppervlak van de toestellen onder de laklaag.
Een A380 van Qatar Airways maakte eerder deze week voor het eerst in meer dan anderhalf jaar opnieuw een vlucht. Waarschijnlijk zullen ten minste vijf van de tien A380-toestellen van de maatschappij de komende weken op tijdelijke basis opnieuw in dienst worden genomen. Ze zullen dan worden ingezet op belangrijke routes van de Qatarese hoofdstad Doha naar bijvoorbeeld Londen en Parijs.
Topman Akbar Al Baker spreekt van een "moeilijke beslissing". Volgens hem betekent dit niet dat het grootste passagiersvliegtuig ter wereld permanent weer terugkomt in de vloot. Aan het begin van de coronapandemie besloot Qatar Airways juist om voortaan meer brandstofefficiënte tweemotorige vliegtuigen in te zetten. De meeste luchtvaartmaatschappijen geven tegenwoordig de voorkeur aan kleinere en zuinigere vliegtuigen. Fabrikant Airbus besloot een paar jaar terug al de productie geleidelijk te gaan stoppen, omdat de verkopen van de A380 eigenlijk al vanaf het begin tegenvallen.