De rechter in Amsterdam beslist woensdag of duizenden Nederlandse Volkswagen-rijders nog recht hebben op een vergoeding vanwege het sjoemeldieselschandaal. De Stichting Car Claim had hierover een zaak aangespannen tegen Volkswagen, softwareleverancier Bosch, importeur Pon en Nederlandse autodealers.
De affaire kwam in 2015 aan het licht. Volkswagen gaf toen toe op grote schaal emissietesten te hebben gemanipuleerd met sjoemelsoftware, waardoor dieselwagens schoner leken dan ze in werkelijkheid waren. De kwestie heeft het autoconcern al vele miljarden gekost aan boetes en reparatiekosten. In sommige landen zijn ook al vergoedingen uitgekeerd.
De Nederlandse rechtbank oordeelt nu over de vraag of de fabrikanten onrechtmatig hebben gehandeld en of de koopovereenkomsten met de autodealers kunnen worden ontbonden. Mocht het antwoord daarop bevestigend zijn, dan wil Car Claim afspraken gaan maken over compensaties.
De claimorganisatie is van mening dat alle bezitters van de sjoemeldiesels van merken als Volkswagen, Audi, SEAT en Skoda gedupeerd zijn en dus nog geld zouden moeten krijgen. In Nederland werden zo'n 180.000 sjoemeldiesels verkocht, waarvan ruim de helft aan leasebedrijven.
Of er meteen al veel duidelijkheid komt, valt nog te bezien. De partijen kunnen ook weer beroep aantekenen. Car Claim probeert inmiddels ook zaken te starten tegen andere autofabrikanten over sjoemelsoftware. Eind vorig jaar dagvaardde de organisatie al Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, voor de Nederlandse rechter.