De Deense containerrederij en vrachtvervoerder A.P. Møller-Maersk verwacht dat het wereldwijde containervolume dit jaar sterker zal dalen dan gedacht. Het bedrijf rekent nu op een krimp van wel 4 procent. Eerder werd gerekend op een krimp van maximaal 2,5 procent.
De wereldeconomie is aan het afzwakken en daardoor worden minder goederen vervoerd per schip vanuit Azië naar Europa en de Verenigde Staten. Door de hoge inflatie kopen mensen bijvoorbeeld minder consumentengoederen, terwijl fabrikanten bestaande voorraden afbouwen voordat nieuwe voorraden worden opgebouwd.
Het in Kopenhagen gevestigde Maersk voelt ook de fors gedaalde tarieven voor vrachtvervoer op zee. De omzet ging in het tweede kwartaal hard omlaag in vergelijking met vorig jaar toen nog pieken waren te zien bij de tarieven. Maersk, dat ongeveer een zesde van de wereldwijde containerhandel controleert, zette een omzet in de boeken van 13 miljard dollar. Dat was een jaar eerder nog bijna 21,7 miljard dollar. De winst kelderde tegelijkertijd van 8,6 miljard naar 1,5 miljard dollar.
Vorig jaar was er een enorme vraag naar containervervoer vanwege het sterke economische herstel van de coronacrisis. Er waren zelfs tekorten aan transportcapaciteit. Maar nu is er sprake van uitdagende marktomstandigheden voor de containerhandel, aldus Maersk.
De afzwakkende economie heeft in de eerste helft van het jaar eveneens voor een dip van de overslag in de Rotterdamse haven gezorgd. In de grootste zeehaven van Europa werd van januari tot en met juni in totaal 220,7 miljoen ton aan goederen verwerkt. Dat is 5,5 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Schepen vervoerden beduidend minder minder kolen en er passeerden ruim 8 procent minder containers via de haven.
Dat laatste kwam onder meer door een gedaalde import van consumentengoederen uit Azië. Ook drukte de oorlog in Oekraïne op de overslag van containers, omdat door sancties het vervoer van en naar Rusland grotendeels wegviel.
Interim-topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam wees er vorige maand in een toelichting op dat er vorig jaar door bedrijven hier ook heel veel voorraad is opgebouwd. Door alle onrust rond Oekraïne en de openstellingen na corona probeerden veel ondernemingen toen zo veel mogelijk goederen deze kant op te krijgen. "Met het idee: dan is het hier alvast." Maar daardoor hebben de ondernemingen nu minder nieuwe goederen nodig, wat het internationale transport drukt.